Året går sin sidste gang. For mange virksomheder betyder det, at der snart skal gang i festen! For når december (og januar) melder ankomst, skal der naturligvis holdes julefrokost i firmaet.

Julefrokosten er en af de mest afventede fester i firmaet, fordi det er en sjov begivenhed, hvor folk kan mødes uden de formelle rammer – gerne med alkohol involveret og høj bølgegang. Men som virksomheden, der arrangerer festen, har du også et ansvar for at tage god hånd om dine ansatte. Det får du 3 gode råd til lige her.

Sørg for transporten

Det er ret essentielt, at dine ansatte kan komme til og fra festen uden nogen form for besvær. Der må endelig ikke opstå tilfælde, hvor det – måske på trods af lidt for meget alkohol – bliver attraktivt at starte bilen for at komme hjem.

I stedet kan du kontakte et busselskab. Vi har tidligere talt med et busselskab i Hadsund, som fortæller, at det er billigere end taxaer og desuden gør, at de ansatte kan sidde samlet og holde gang i festlighederne, når man kører sammen. Busselskaberne kan naturligvis hjælpe til med både større og mindre busser eller minibusser.

Send invitationen ud tidligt

Du skal naturligvis give dine ansatte alle muligheder for at kunne deltage i festen. Derfor skal du sende invitationer ud i god tid. Det er særligt vigtigt, hvis julefrokosten ligger i december, hvor mange har et tæt program og en fuld kalender.

Send derfor gerne invitationen ud allerede et par måneder inden festen, så folk kan få sat et kryds i kalenderen og ikke går glip af et arrangement, der også har stor betydning for at danne sociale bånd på arbejdspladsen.

Gå tidligere hjem, hvis du er chef

Hvis du er chef, bør du trække dig tidligere tilbage fra festen. For selvom du er en nok så jovial chef og en sjov person, så vil du altså stadig være folks chef, og det giver en forskydning i magtforholdet. Det kan føre til, at folk forbliver mere tilbageholden eller i deres arbejdsmæssige rolle. Du skal med andre ord gå tidligere hjem, så dine ansatte kan have en ordentlig fest – uden at kigge sig over skulderen, fordi man er bange for, hvad chefen tænker.